Svårt att säga nej

På vårt kylskåp sitter en magnet med texten ”Stop me before I volunteer again”. Den är min. Jag är en av dem, dem som alltid lyckas titta rakt i ögonen på den som ställer frågan ”Finns det några frivilliga?” ”Lotta, vad bra, då blir du vår nya… klassförälder, styrelseledamot…”. Fast med Team Rynkeby var det inte så. Där behövde ingen fråga utan jag ringde själv till Team Malmös lagkapten förra året och sa ”Jag vill vara mer i ert serviceteam!”.

Min resa mot Paris tillsammans med Malmögänget i somras är en av topp-5 upplevelserna i mitt liv. Och då var jag ”bara” med i serviceteamet. Jag tror att det är så enkelt att man mår bra av att göra bra för andra. Och det gör man när man är med i Team Rynkeby.  Jag mådde så bra att jag inte ville sluta när jag kom hem. Jag hade, som Kerstin en av mina lagkamrater utryckte det, blivit biten av den gula bacillen, och tillsammans med några andra från Nordvästra Skåne, som också varit med i Malmö-laget, beslöt vi oss för att jobba för att få ett Helsingborgs-lag till 2013. Och det fick vi!

I år ska jag cykla till Paris och det kommer att bli tufft för jag är ingen erfaren cyklist. Det var i april i år som min man, efter enträget tjat, lyckades övertala mig att testa landsvägscykling. Jag har cyklat lite MTB och det gillar jag – det är variation, fart och lite farligt. Landsväg tyckte jag verkade enformigt och urtråkigt.  Jag älskade första turen!  Fast jag har ännu inte förstått talesättet ”En uppförsbacke är som att sätta in pengar på banken.” Min längsta etapp hittills är Lund – Halmstad (152 km), första etappen på Ride of Hope.

När jag inte cyklar jobbar jag i eget företag där jag hyr ut mig som projektledare till olika uppdrag som har med marknadskommunikation och event att göra. Jag lever med Jan (som också är med i teamet), vi har två barn, Leo 14 år och Kajsa 18 år, och två hundar (fast det är bara en som bor hemma, de tål nämligen inte varandra). Förutom att jobba frivilligt och cykla tycker jag om att vara ute i naturen, att resa är en passion och att göra roliga saker med vänner står högt på prioriteringslistan.

Nu ser jag fram emot att få 49 nya vänner i Team Rynkeby Helsingborg , att bli minst 7 kilo lättare och mer vältränad än någonsin!

Lotta Blond
Vice lagkapten

Det här inlägget postades i Deltagare 2013. Bokmärk permalänken.

Kommentera

