Mattias Holgersson

mattias_holgersson_1

Idag är det den 23/12, lille julafton som vi kallar det. Idag för 10 år sedan kom mitt liv att förändras för alltid. Idag för 10 år sedan kom min familjs liv att förändras för alltid. Idag för 10 år sedan kom framför allt min son Gustavs liv att förändras för alltid. Idag för 10 år sedan fick vi beskedet att vår son Gustav har cancer.

Gustav var knappt två år när läkarna hittade en förändring i hans hjärna. Jag kommer ihåg dagen som igår. Han var inne på sjukhuset och de skulle röntga hans huvud eftersom de misstänkte att det stod vätska innanför trumhinnan. Vi väntade på uppvaket när en narkosläkare kom för att titta till honom. Hon sa ”jaha, det här såg ju inte bra ut”. Jag och Anna tittade frågande på henne och då sa hon ”oj, har inte läkarna pratat med er?” Den känslan glömmer jag aldrig. Därefter blev det ilfart till BUS i Lund och dagen innan nyårsafton opererades Gustav och läkarna tog ut en tumör stor som en golfboll från hans lilla huvud. Den natten glömmer jag heller aldrig. Jag sov hos Gustav på NIVA och jag vaknade av att det stod fullt med läkare runt Gustavs säng. En läkare skrek ”Förbered sjukhuslarm” och jag såg hur Gustavs lilla kropp skakade våldsamt av kramper. Det var som om jag var med i en film. Själv stod jag i ett hörn skakande, gråtandes och ropade efter Gustav. Vilket trauma!

Idag 10 år senare har Gustav fortfarande huvudet fullt av små tumörer. Han har gått igenom ALLA behandlingsmetoder. Ett otal operationer, två cellgiftsbehandlingar, konventionell strålning och ett flertal strålknivsbehandlingar. Gustav är under palliativ vård, vilket egentligen innebär vård i livets slutskede. Han mår dock bra just nu, går i skolan och lever ett ganska normalt liv. Han har fått sena komplikationer efter alla behandlingar men han kämpar på. Han har svårt med minnet, koncentrationen och inlärningen. Han har svårt att orientera sig, så till den grad att han en gång trodde han fått ett nytt klassrum då de hade flyttat hans plats till ett annat skrivbord. Han har inte samma fysiska styrka som andra barn, utan blir snabbt trött.

Men Gustav kämpar på och det är få som inte blir berörda av hans positiva inställning och sociala förmåga. Snart är Gustav 12 år och har två småsyskon, Emil snart 10 år och Ellen 5 år. Familjen har lärt sig leva med Gustavs sjukdom och fungerar som de flesta andra barnfamiljer. Vill ni veta mer om Gustav och familjen så kan ni läsa på gustav.avalonet.net.

Vem är jag då, förutom en trebarnspappa med erfarenheter från barncancer? Jo, jag är en kille på 41 år. Bor i Rydebäck med min fru Anna och våra tre barn. Jag gillar allt med hjul; bilar, motorcyklar och cyklar. Har varit tävlingscyklist i min ungdom. Slutade när plugget tog för mycket tid. Började köra motorcykel och förstod ganska snart att det bästa sättet att göra det var på bana. Tog licens för roadracing och körde några långlopp tillsammans med kompisar. De sista åren har jag bara kört som instruktör.

mattias_holgersson_2

Har de senaste åren även testat på Multisport vilket är en kombination av cykling, löpning, paddling, orientering och ibland även några äventyrsmoment som repellering, klättring eller liknande.

SONY DSCNär jag hörde om Team Rynkeby och cyklingen till Paris kändes det som en självklarhet att jag skulle försöka komma med i teamet, och det gjorde jag. Jag ser med spänning fram emot våren och sommaren när vi ska ut på vägarna och till slut cykla hela vägen till Paris.

Jag hoppas att jag med denna berättelse lyckats beskriva vem jag är och varför jag är engagerad i Team Rynkeby Helsingborg. Jag vill, precis som Barncancerfonden, utrota barncancer. Tänk om alla barn kunde överleva. Tänk om läkarna kunde forska fram metoder för att återställa de skador och sena komplikationer som de sjuka barnen fått av sina tidigare behandlingar. Tänk om barnen och familjerna som drabbas kunde få det lite mer drägligt både under och efter behandlingar. För att lyckas behöver Barncancerfonden pengar och det är där vi i Team Rynkeby kan göra skillnad. Det är detta vi kämpar för. Vi kämpar för livet!

Mattias

Det här inlägget postades i Deltagare 2013. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mattias Holgersson

  1. Ping: Om en alldeles speciell dag i juni… | Team Rynkeby Helsingborg

Kommentera

