Ett sanningens ord från vår krönikör – Rolf Munke

Hej gänget och alla ni andra som ”gillar” och stöttar Team Rynkeby Helsingborg.

Jag samlar på kloka ord och sanningar från människor som vet bättre än jag, som t.ex:

”Du har aldrig fått en annan människa att må bra i onödan”                                                                 Anders Haglund

Här följer en tidslinje som visar hur mitt livschema ser ut och vad som format mig.

1957 – 4,9 kg Rolf på Landskrona BB. Ingen säng passade. Sköterskan fick hämta en större på vinden.

1957 – 1976 uppväxt på bondgård bland, sten, stockar och skog.

1964 – Flytt från 1:a till 2:a klass för mamma hade lärt mig läsa ”Vi på Sörgården” när jag var 5 år.

1967 – Äntligen fick jag lov att spela fotboll i Asmundtorps IF. 1:a träningen i stövlar o regnjacka.

1970 – Fiske e grejen. Fångar största torsken, 16 kg på fiskebåten ”Lilly” och vinner 18 kr.

1972 – Fotboll e grejen. Erbjuden övergång till Landskrona Bois, men tackar nej.

1974 – Kärlek e grejen.  Flyttar ihop med tjejen vid 19 års ålder. En långkörare på 4 år.

1976 – Första jobbet, vikariat som laboratoriebiträde på Hälsovårdsnämnden i Landskrona.

1977 – Lumpen, får näst högst betyg av 120 soldater.

1978 – Får jobb i vaktmästeriet på Weibulls, därefter Inköpsansvarig för blomsterlökar.

1980 – Läser i Lund till Civilekonom, festar mer än läser och slutar efter 5 år utan slutbetyg.

1980 – talet. Lever ungkarlsliv  i 12 år och reser mycket..

1985 – Startar knalleverksamhet, säljer t-shirts, kalsonger och trosor med fräcka texter.

1985 – 1986 Blir pappa två ggr om.

1987 – Startar företaget Tofta AB med två kompanjoner. Företag, Porsche och mycket pengar.

1992 –  Stadgar mig och blir pappa igen.

1993 – Pappa igen.

1994 – Giftermål, säljer knalleverksamheten.

1995 – Skilsmässa

2000 – Säljer av livsverket Tofta AB för många.. miljoner, köparen går i konkurs innan betalning.

2001 – Nedstämd, tappar aptiten och  går ner 10 kg. Söker psykologhjälp, lyckopillermedicinerad.

2001 – 2008. Återupptar knalleverksamhet som ett nödrecept. Trodde inte jag kunde något annat..

2004 – Träffar mitt livs kärlek och mitt öde. Pang, blixt, dunder. Jorden bågnade under mina fötter.

2005 – Giftermål, lyxhus vid Sofiero. Glider på den bästa av alla räkmackor, långt uppe bland molnen..

2007 – Skilsmässa, skatterevision, personlig konkurs, utmätning av kronofogden, pappa dör.

2007 – Bor tillfälligt i en industrilokal, byter livsrecept, utbildar mig till truckförare och undersköterska.

2008 – Utbildar mig till Träningsinstruktör och Kostrådgivare och Personlig Tränare.

2009 – Försörjer mig på fyra jobb samtidigt: Tränare, Truckförare, Undersköterska och Kostcoach.

2010 – Nystart. Platschef på Träningsakademin i Äholm + tränare i Hbg + kostcoach i Hässleholm.

2012 – Medlem i Team Rynkeby Helsingborg.

2013 – Cyklar till Paris.

Kommentarer jag aldrig glömmer:

”Rolf e snäll, men en liten  bohem.” Juniortränaren i fotboll till min pappa.

”Om jag får en son hoppas jag han blir som Rolf.” Majoren i lumpen till min pappa.

”Det kvittar vad du gjort, vi älskar dig ändå.” Mamma till mig.

” Du är så egoistisk att man blir mörkrädd” Sms från en f.d. … (hi, hi)

”Du är snäll Rolf, men du har en förmåga att krångla till ditt liv” En f.d. granne till mig

Rolf Munke-IMG_0029_svartvit

Det här inlägget postades i Deltagare 2013. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett sanningens ord från vår krönikör – Rolf Munke

  1. anders cöster skriver:

    Fräck grej ,full respekt till dig !!!!

  2. Ewa J-hsson skriver:

    Jag är årsbarn med dig…vet inte vad jag ska säga om detta.. haha. men du ser glad ut på bild ialla fall. 🙂

Kommentera

