Hjärtan, brev och meningen med livet!

Idag, den 14:e februari, är det alla hjärtans dag. Ivrigt påhejade av handeln är det i stort sett omöjligt att förbise denna dag. Men för mig betyder den här dagen oändligt mycket mer än hjärtformade chokladaskar, ballonger och röda rosor. 

hb

Den 14:e februari tyckte någon myndighetsperson skulle vara en lämplig födelsedag till en liten, till synes, föräldralös flicka som lämnats in på ett barnhem i Seoul. I samma ögonblick kom ett handskrivet brev från en familj i Sverige som ville ta hand om just en flicka.

Jag kommer alltid att känna en oerhörd tacksamhet för det där brevet. För nej, vi väljer inte våra föräldrar – men jag kunde inte haft mer tur i föräldralotteriet. Jag blev välsignad med en underbar familj, en vacker och lycklig barndom och många, många möjligheter att påverka och förverkliga mitt liv.

Idag är en sådan dag jag får frågan: ”Vad önskar du dig?” Mitt svar, automatgenererad kliché, (förlåt!) ”Jag önskar mig ingenting, jag har allt jag kan önska.” Och alla himlar med ögonen och suckar högljutt! silverhjc3a4rta2Men ok, i år gör jag faktiskt ett undantag.
Jag önskar att du köper det här silverhjärtat och ger till någon som du tycker om. Familj, vän, kollega, klasskamrat eller varför inte till någon som minst av allt förväntar sig det? Ja, kanske till och med någon du inte ens känner? Tjejen som sitter och surfar på sin mobil inne på Espresso House, busschauffören, läkaren, servitrisen som just serverade dig lunchen…  Våga – vem vet vad det kan leda till? 

Stundtals hör man det pratas om det meningslösa i att hjälpa, skänka pengar etc. ”Det går ju inte att rädda alla ändå…” Nej, det kanske är kallt, stålhamrat realistiskt och korrekt att det är så. Men den 14 februari för 46 år sen var även jag en droppe i havet. Det är jag fortfarande, men en mycket lycklig sådan.

Meningen med livet då? Ja, det var egentligen inte mening att bli så djupsinnig idag. Det passade in rent rytmiskt i titeln bara. Funderar vidare…

Jag önskar dig en dag fylld med kärlek.

Helena Björk
Team Rynkeby Helsingborg

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

