Team Rynkeby tar hjälp av kungen! Gör det du också..

Med en föreläsning om viktminskning,  söndagen den 17 februari  gick startskottet för operation viktnedgång med Team Rynkeby.  Cykelfärden  till Paris blir lättare med lättare kroppar.  Vi som vill gå ner i vikt fick stå på Pauls våg och sedan skriva ner ett viktminskningsmål.

161 kg blev gruppens gemensamma mål.

I denna och påföljande inlägg om viktminskning utgår jag från teoretiska och framförallt praktiska erfarenheter som viktminskningscoach.  Det är oundvikligt att inte komma med egna värderingar och teser, men syftet med det jag skriver är att alla kan ta åt sig något. Vad bestämmer du själv.

  • Ingen viktminskningsmetod passar alla, däremot kan alla gå ner i vikt. Det gäller att hitta verktyg som passar just dig, din livsstil och nuvarande förutsättningar.
  • Det är helheten i det vi äter och dricker i kombination med hur mycket vi rör oss som är viktig både för hälsa och vikt.

”Kungen är smal, för han tar aldrig om.” Kloka ord från min mamma för så där kanske 20 år sedan.

Att inte ta om, att hålla sig till en portionsstorlek vid huvudmåltiderna är ett enkelt och kraftfullt sätt att starta en viktnedgång på. Så vad är en portionsstorlek? Det finns många variabler som påverkar detta, främst kön, ålder, vikt, arbete, fritidsaktiviteter osv.

1. Knytnävsmodellen är det enklaste verktyg jag hittat:

  •  En knytnäve proteinrikt livsmedel, t.ex. Kött, fågel, fisk, ägg.
  • En halv knytnäve kolhydratrikt livsmedel, t.ex. Pasta, potatis, ris, bröd.
  • En handflata grönsaker, spetsat med en matsked olja eller dressing.

En stor man har större knytnäve än en mindre kvinna, dvs denna modell kan anpassas till alla, såvida du inte har händer stora som ”dassalock”:). En halv knytnäve potatis, ris, pasta eller bröd kan bytas ut mot en hel knytnäve grova grönsaker och rotfrukt.

2. Att halvera kolhydraterna vid varje måltid är ett alternativt tips. Brukar du äta 4 potatisar till lunchen, ät två i fortsättningen. Låt två mackor på kvällen bli en. Halvera din portion flingor i frukosten. Det är några exempel, du hittar säkert fler. Kombinera gärna med halverat intag av såser och smör/margarin.

En del av Kungens uppdrag är att resa för att representera Sverige. Ca 15 utlandsresor om året blir det. Lägg därtill all representation inom Sverige och det är lätt att förstå att kungaparet sällan kan påverka vad som läggs på tallrikarna. Förrätt, varmrätt och efterrätt är säkert vanliga inslag.

Tror inte att kungen bryr sig om det är mycket grädde i såsen, eller går ut i köket för att få påfyllning. Representationsmat är oftast i små portioner och det är säkert en stor förklaring till att kungen håller sig smärt. l

Så dagens tips är: Ät som en kung, i din vardag och även när det är fest.

//Rolf Munke, Licensierad kostrådgivare på Pauluns näringscenter.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Team Rynkeby tar hjälp av kungen! Gör det du också..

  1. Klara skriver:

    Låter som ett enkelt och vettigt tips, Rolf. Tack!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s