Vad finns inuti en kamelpuckel?

En blogg om  viktminskning,  med Team Rynkeby Helsingborg. Portionstorlekar var den röda tråden i förra bloggen med hänvisning till kungens matvanor. Denna gången handlar det om att äta när man är hungrig och att lyssna på kroppen.kamel

En kamel lagrar fett i puckeln som en energireserv eftersom den inte vet hur lång tid det dröjer innan den får mat nästa gång.  Vi människor  har helt andra möjligheter att  kunna äta regelbundet och med täta intervall. I likhet med kameler lagrar vår kropp fett om vi, enligt kroppens signalsystem, ”svälter” oss genom att inte äta när vi är hungriga.

En historia från verkligheten förtydligar resonemanget:

Yvonne, en kvinna 40+ med ansvarsfullt och krävande  jobb. Hon var lätt överviktig och ville gärna gå ner i vikt och bli hälsosammare. Hennes frukost bestod av en  kaffe latte. Dagarna på  jobbet flög iväg och hon upplevde konstant tidspress och emellanåt en känsla av att inte räcka till. Lunchen hoppade hon oftast över, men ibland kunde hon hinna med att köpa en fylld baguette, som åts vid arbetsbordet.

För henne var det viktigare att prestera och pressa sig på jobbet än att ta hand om sig själv. På kvällarna åt hon desto mer, och hade ett konstant sockersug. Det stillades med godis på väg hem från jobb och ibland senare på kvällen  framför arbetsdatorn.

En dag bestämde hon sig för att verkligen ta tag i sin vikt och hälsa. De råd hon fick var att ge sig tid till att äta frukost och en hälsosam  lunch. Den ändringen skulle minska hennes stress och sockersug. När Yvonne gått ner över 5 kg på två månader tog hon nästa rekommenderade steg i hälsoutvecklingen genom att promenera minst 30 minuter om dagen. Hon gick ner 19 kg på ett år!

Förutom viktnedgången upplevde hon att hon orkade mer på jobbet och att hon blivit mer stresstålig. Sockersuget var borta och hon begränsade sötsaksintaget till fredagen eller lördagen.

Upplevd stress och problem med att  hantera den  är kanske den vanligaste orsaken till viktuppgång. Den sätter våra hungerskänslor på undantag och kroppen sparar fett – oftast kring buken hos en man  och på höfter och lår hos en kvinna. För även om vi inte känner hunger arbetar kroppen och dess komplicerade hormon- och signalsystem  oavbrutet  vidare för överlevnad.

Om man inte äter när man är hungrig, utan under dagen  negligerar kroppens rop på mat så sjunker  ämnesomsättningen för att kroppen vill spara energi. Det gör att man kan känna slöhet och nedstämdhet,  man får  helt enkelt inte tillräckligt med energipåslag .

Säg att du äter kl 18 en kväll och sen hoppar över frukosten och landar i en lunch vid 12-tiden nästa dag. Då har din kropp varit utan mat i 18 timmar. Att istället äta frukost bryter av fastan, talar om för kroppen att den får ett energiintag, och utifrån det kan anpassa ämnesomsättningen. Både att du sitter ner och tar dig tid till en lugn frukost, som näringsinnehållet i frukosten  dämpar  ditt stresspåslag.

Återkopplat till stress, så skapar den till slut (vanligtvis på kvällen när vi slappnar av efter dagens alla måsten) starka s.k. falska hungerssignaler. Det innebär att vi omedvetet äter mer på känslor än på den blockerade hungern. Det tar länge tid att stilla känslopåslag än att stilla naturlig hunger. Många beskriver det som om magen vore  ”ett stort svart hål” som mat knappt kan mätta, även om det känns att magen egentligen är full. Känner du igen det?

Ett sätt att komma ur stressfällan och gynna förutsättningar för viktminskning  är att som Yvonne  återta kontrollen och att i kalendern  planera in regelbundna måltider.

Rolf Munke
Licensierad kostrådgivare på Pauluns näringscenter.

rm

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s