Tankar kring livets gång

”Du, vi börjar bli gamla” avslutade Lasse vårt korta samtal innan han hastade vidare.

Lasse har jag känt varandra sen tonåren, nu är vi båda 56 år . Det var många år sen vi sågs sist. Han var sig lik, kanske därför  att jag inte direkt synade efter åldersrelaterade förändringar i hans ansikte. Jag utmanade istället hjärnan att i all hast hitta gamla gemensamma minnen under vår  speed-konversation.

Mötet ägde rum i foajén på  nya Arenan. Tomas Ledin hade precis avverkat en bejublad show och i vimlet stod vi Team Rynkeby Helsingborg och skramlade framgångsrikt  med våra bössor. Pengar från givmilda människor som kommer Barncancerfonden tillgodo.

Mötet med Lasse i just det sammanhanget blev en slags kontrast  . Där stod vi och samlade in pengar med syfte att i ett större sammanhang  och  förlängning  bidra till längre liv och högre överlevnad för barn med cancer. En annan medmänniska  uttryckte samtidigt  underförstått en rädsla, oro eller kanske resignation i  att bli äldre.

” Är du frisk har du 1000 önskningar, är du sjuk har du bara en”/ citat.

Media påverkar  synen på oss själva, hur vi bör se ut. Säljande reklam går i mångt och mycket ut på  att det är fult att bli gammal men att räddningen finns i ”quick-fix” preparat för utvärtes och invärtes bruk.

Skönhets o hälsoindustrin säljer på våra rädslor, kanske framförallt rädslan att se gamla ut och då mest att andra ska se det. Vi vill inte det ska synas att vi blir äldre. Det är ett ologiskt mot naturen strävande tankesätt.

”Det den friske känner rädsla för önskar sig den sjuke”/ citat.

Allt går att sälja med mördande reklam. Följande är saxat från en aktuell Tv-reklam: Den här produkten ”tar bort påsar under ögonen”, ”lyfter huden” ”minskar dina rynkor” ”föryngrar ditt utseende” dvs den gör allt… Företaget säljer orealistiska drömmar och vi går på det.

När är man gammal?

På jobbet träffar jag många 30-, 40-, 50- åringar som uttrycker just ”man börjar ju bli gammal”. Min erfarenhet är att det ligger många mer eller mindre negativa aspekter i uttrycket, lite av ”det e som de e”. Däremot merparten av de 60-, 70, -80-åringar jag träffar pratar om sin ålder i mer positiva ordalag, som en förmån. Ur ett KBT-perspektiv (kognitiv beteende terapi) är våra tankar (ex. jag börjar bli gammal) grunden för våra känslor (ex. det känns inte så kul) och våra beteenden (ex. köp av antirynkkräm). Vi är våra tankar, kan man ju tänka…

Parallell kan dras till kring hur vi kan ibland vill tillrättavisa våra barn, tonåringar typ: Ja ja, men när du blir äldre kommer du att förstå och ändra uppfattning. Samma sak med åldersnojan: Ja, ja men när du blir äldre osv.. Bara att det tar längre tid att förstå fördelarna med att leva ett långt liv naket och i tacksamhet.

Hur som helst är det så att vi blir äldre varje dag från det vi föds. Vi väljer själv hur vi vill förhålla oss till den naturens grundregel.

sven_munke

Jag fick ett slags uppvaknande när jag stod böjd framför min pappa för några år sedan. Det var en  av hans sista dagar i livet. Han var helt plötsligt så uppenbart  vacker, min rynkiga gamle pappa, svag och sängliggande med urgröpta kinder och torra läppar. Min hand smekte hans fina rynkor  på pannan och  kinderna, för första gången…

I kärlek och acceptans är allt tillåtet och på den arenan behövs inga tillsatser.

//Rolf Munke – mitt i en tankelabyrint.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

