Skarpt läge – dags att hoppa på tåget!

Mindre än 100 dagar kvar till avfärd mot  Paris för Team Rynkeby Helsingborg.

Det innebärtåg att det nu behövs en viktnedgång på  drygt  50 gram om dagen för att gå ner 5 kg tills dess och  100 gram för att bli 10 kg lättare osv.  Det låter kanske inte så mycket men det görs inte av sig själv.  De av oss  i gruppen som ville gå ner i vikt hade i februari satt ett totalt viktminskningsmål på 161 kg.

För den som inte ska cykla till Paris finns kanske andra tidshorisonter, t.ex midsommar  som är cirka 10 veckor bort.

Tiden går och för en rejäl viktnedgång till sommaren är det hög tid att lämna perrongen och kliva på tåget. Visualisera att det är sista tåget som stannar innan denna sommaren.

Tidigare blogginlägg  har handlat om portionsstorlekar och att äta/inte äta på känslor och stress.

Detta inlägg söker fånga upp gemensamma framgångsfaktorer för ett lyckat resultat.

Att äta mindre och röra sig mer är vad det egentligen handlar om. Vi har hört den många gånger men den skapar inget känslopåslag, den får oss inte att gå igång.

I tidningar läser vi dagligen om andra som lyckats gå ner i vikt och på olika sätt ex:

– Linda – 7 kg med LCHF; mindre kolhydrater mer fett.

– Lars – 20 kg, som helt enkelt började promenera en timme om dagen och inte äta sent på kvällen.

– Li – 9 kg, testade GI;  mindre intag av kolhydrater  och ”långsamma” sådana.

– Pelle – 17 kg, med i en viktminskningsgrupp med Kognitiv Beteende Terapi, fokus på mat/känslor.

– Kicki – 15 kg , med i viktminskningsgrupp där måltidsersättningar, pulver är redskapet i början.

Dieter och viktminskningsmetoder kommer och går, LCHF får mycket utrymme i Sverige just nu, men väldigt lite i England där det var stort längre tillbaka. Man bör ha i åtanke att många dieter har sitt, i alla fall kommersiella,  ursprung i en person (Atkins – Atkinsmetoden, GI – Lauritzson, LCHQ – Paulin osv) och att denne personen inte är vare sig forskare eller  nobelpristagare. De är däremot dokumenterat duktiga på marknadsföring och att exploatera en affärsidé.

Därmed inte sagt att deras metoder och böcker är förkastligt, eller inte fungerar. Vi är alla olika och reagerar olika på olika sorters mat. Jag tror inte att det är fler metoder  och dieter vi behöver utan mer sunt förnuft . Vi har aldrig haft så många dieter att välja bland som nu och ändå blir Sveriges befolkning allt kraftigare. Går att dra en parallell med USA  där lightprodukter svämmar  över marknaden och befolkningen väger mer än någonsin.

Man får alltså hitta sin grej och behöver nödvändigtvis inte följa något  de förslag som finns på marknaden.

Kanske portionsstorlekarna, se tidigare blogginlägg, är det redskap som behövs. Eller att ta bort småätande och godis, läsk och kakor. Går du igång på en dietmetod so fine, huvudsaken att det händer något,” att stenen börjar rulla”.

Gemensamt för de lyckade exemplen på viktnedgångarna ovan  är att alla verkligen hade bestämt sig och att de hade ett specificerat mål med förändringen.  Olika sätt fungerar om tillräckligt stark vilja finns där. För att känna viljan behövs en trigger, någonting som skapar det där känslopåslaget.

Vi i Team Rynkeby har ett tidsbestämt mål att cykla till Paris i juli månad. Det blir en enklare cykeltur med mindre vikt på sadeln.

Springa ett motionslopp är en annan trigger, fler exempel: komma i sina sommarkläder, kunna springa överhuvud taget. Var och en får hitta sin grej. Att göra det i grupp innebär  fördelen att få bra stöd och motivation från andra. Att göra förändringar med kompisen, arbetskamraten, familjemedlemmen fungerar utmärkt för en del  och andra vill göra det på egen hand.

Går man på en diet som innebär stora avvikelser mot hur man äter nu, gäller det att ha en fortsättningsplan när målet är nått, kanske så enkelt som att hålla portionsstorlekarna.

Att maten är A och O när det gäller viktnedgång kan exemplifieras med att det ”kostar” en timmes löpning för att bli av med lika många kalorier som en kanelbulle inbringar. Du kan motionera utav helsicke men sköter du inte maten så får du svårt att nå resultaten du vill ha.

Att äta mindre och röra sig mer är vad det egentligen handlar om.  

Ett enkelt råd till oss i Team Rynkeby som vill gå ner i vikt är att följa matråden i tidigare blogginlägg och få rörelse, typ promenader  i 30 – 60 minuter alla de dagar vi inte sitter på cykeln eller sliter på gymet.

För dig som inte ska cykla till Paris gäller fysiska aktiviteter 30 – 60 minuter om dagen, varva gärna gymaktiviteter med promenader.

Jag vet ingen som dagligen rör sig och håller struktur på kosten som inte lyckats, och du blir inte den förste.

Vi gynnas av att det äntligen är en vår på väg och då är det läge att aktivera kroppen även  utomhus.

Uttrycket ” I går sa du i morgon” gäller inte längre eller hur!

Lycka till!

Rolf Munke

Licensierad kostrådgivare på Pauluns näringscenter.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s