Gustav i mitt hjärta

gustav

Jag har alltid älskat att cykla och högt upp på min önskelista stod en racercykel. En dag i juli 2011 var jag i Malmö och på torget fanns flera cyklister i gula kläder. Jag hade dagen innan hört talas om Team Rynkeby och jag var mycket nyfiken på projektet. Jag pratade med en av de gulklädda cyklisterna som med glädje berättade om de 130 milen de hade framför sig, de skulle cykla till Paris på en vecka. Glad och upprymd gick jag hem och presenterade idén för min make, David och han var på direkt. På kvällen samma dag ansökte vi om deltagande i Team Rynkeby till nästkommande sommar och vi blev antagna!

Nu var det hårdträning som stod på schemat. Mycket styrka och kondition. I början av april fick jag min efterlängtade racercykel och förälskelsen var ögonblickligen. Första natten hade jag min nya gula cykel i sovrummet bredvid sängen. Jag var så glad för den och kände direkt att den var ”min Gustav”.

Jag har under flera år följt en blogg om en liten pojke, Gustav från Rydebäck som drabbades av cancer när han var två år. Inspirationen och idén till att döpa cykeln efter Gustav kom såklart från bloggen om Gustav och hans familj. Gustav,  som den kämpe han är – nu 12 år – skulle fortsätta att inspirera mig.

Jag ville såklart berätta för Gustav och hans föräldrar att jag döpt min cykel efter deras son. Det var med stor vånda jag tog mod till mig och ringde familjen för deras bekräftelse. Tänk om de skulle säga nej och tro att jag var galen? Men all den oro jag känt var helt obefogad. Den värme och glädje jag möttes av kändes genom telefonluren. ”Under alla år vi haft bloggen har vi fått massor av kommentarer, vykort och ett presentkort till Espresso house då Gustav älskar att fika. Men ALDRIG förr har någon ringt”. De blev SÅ glada och tog det som en ära att jag ville döpa min cykel efter Gustav.

Det blev en fantastisk resa för mig och min gula Gustav sommaren 2012. Så fantastisk att vi ska göra det igen. I år cyklar vi sida vid sida i Team Rynkeby Helsingborg, Jag och David tillsammans med Mattias Holgersson, Gustavs pappa.

Vi ska trampa tillsammans till Paris – med Gustav och för alla som kämpar mot cancer.

Kerstin Gabrielsson

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gustav i mitt hjärta

  1. Ping: Hela ägg och höga klackar! | Team Rynkeby Helsingborg

Kommentera

