Varför?

raymond_ahlgren_2Måndagen den 10:e juni ska jag få äran att tala inför er i Helsingborg. Ämnet som jag kommer att ta upp är ett ämne som ligger mig oerhört nära om hjärtat – nämligen VARFÖR?

Som jag ser det är vårt VARFÖR det enskilt viktigaste vi har beträffande drivkraft. Att ha sitt eget VARFÖR klart för sig och att vara i kontakt med mer eller mindre jämt är för mig det som gör livet värt att leva.

För om jag inte vet varför jag gör det jag gör – varför ska jag då göra det? Om jag inte vet varför jag jobbar på ett specifikt ställe – vad har jag där att göra då?

Om jag inte längre minns varför jag är tillsammans med en viss person – varför hänger vi då ihop?

Vi är snabba på att klura ut fabricerade ”varför” för att lura oss själva. Men det är faktiskt inte mycket mer än konstgjord andning om sanningen ska fram

Det gifta paret som borde skilt sig för åratal sedan låtsas att de fortfarande hänger ihop för barnens skull… Har du hört den någon gång? Snacka om ett fabricerat varför. Barnen skulle troligen må bättre om föräldrarna särade på sig och började LEVA istället för att hasa fram i sin vardag.

Jag kanske lurar mig att tro att jag går till ett visst jobb varje dag för pengarnas skull. Men ärligt talat… I Sverige? På 2000-talet? Det hade varit en trolig förklaring för 80 år sedan men knappast idag.

När jag ställer mig frågan VARFÖR om saker i mitt liv behöver jag vara ärlig i mitt svar så att jag inte lurar mig själv till olika konstgjorda ursäkter för att få fortsätta göra som jag alltid gjort och på så sätt slippa förändring. För förändring är läskigt.

Men om jag vågar göra det står jag inför en fantastisk upptäckt – nämligen den otroliga kraft som finns i ett riktigt VARFÖR. Oavsett varför ditt VARFÖR är just ditt VARFÖR.

Vi ses den 10:e!

Hälsningar

Raymond

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

