Kackel i hönsgården

”När blir det fika? Är det fri fart uppför backen? Fy vad mina ben är stumma. Raka led! Luuuuucka! Hinner jag kissa? HÅÅÅÅL! Ska du vara med på torsdag? Hur gick det på Vättern? Hur lång är nästa intervall? Skulle vi höger-höger-vänster eller höger hela tiden?  Håååååååll igen! Kontakt. MÖTE!”

klungaIngen kan missa när vår klunga kommer farande. Lysande som solar och ackompanjerade av ett evigt tjatter och fnitter. Det finns vissa i teamet som utan framgång försökt dämpa detta ”kackel.” Dessa personer har snabbt rekommenderats att skaffa öronproppar. Kommunikation är nämligen en väldigt betydelsefull ingrediens i långdistanscykling. Både för att hålla humöret uppe och för att med enkla kommandon förmedla viktig information framåt och bakåt i klungan.

MÖTE: nu möter vi en bil

BIL: nu blir vi omkörda av en bil

HÅL: styr undan för grop i vägbanan

LUCKA: nu har vi tappat halva klungan

KONTAKT: nu är klungan åter samlad

HÅLL IGEN: dags för fartdårarna att sänka farten så att alla får en behaglig tur mot Paris

I en klunga sker kommunikation inte bara med ord. Det är ett attans viftande på händer när det ska svängas, stannas och varnas. Allt detta är välkänt för alla cyklister. Men när en klunga har kört tillsammans ett tag lär man känna varandra på nya sätt. Man lär sig tolka varandras små egenheter och dialektala avarter. Man börjar känna igen tecken på att framförvarande tänker snyta sig. Man förstår att när skåningen ropar ”heäuuuul” är det inte en hemul man ska se upp för. Man har genomskådat att den barske dansken egentligen är snäll som ett lamm. När lagets munk(e) säger att dagens värsta intervaller är avklarade, vet man numera att han menar direkt motsats. Och när spanska charmtrollet på backkrönet glatt tackar för att ”ni pippade mig” så höjer man inte längre på ögonbrynen eller bryter ihop av asgarv, eftersom det är en självklarhet för alla att vi stöttar och uppmuntrar – peppar – varandra.

Kort sagt – ju bättre man känner varandra – desto lättare förstår man varandra. I en riktigt samkörd klunga sker kommunikation ibland på ytterst subtila sätt. Beroende på träningspass kan tjattret – eller frånvaron av tjatter – användas för att reglera hastighet och träningsupplägg. Den som obehindrat pratar under en intervallträning avslöjar sig snabb som en fuskare. Under ett distanspass däremot kan en längre tystnad vara tecken på att hastigheten är lite för hög eller att klungan börjar bli lite trött. Då kan det vara läge för en mikropaus.

Vid ett tillfälle under en av våra cykelturer var dock tystnaden öronbedövande. Det var när det som inte fick hända ändå hände. När någon vinglade till och föll och de som kom efter inte hann stanna. Sekunderna var långa som minuter, hjärnan hann tänka tusen katastrofbenägna tankar och registrera tusen bilder samtidigt som fågelsång, kedjegnissel, vindbrus, bromsskrik och ljud av metall-mot-asfalt försvann. Tills dess att världens – i denna stund – mest efterlängtade ljud hördes. Stilla gråt och snyftningar (döda och väldigt skadade människor gråter inte). När trasslet av cyklar och ben hade retts ut och det hade konstaterats att ingen skadat sig, dröjde det inte många minuter förrän skratten åter klingade.

Slutsats av detta? Se upp för folk som inte talar…och hundar (eller hjortar) som inte skäller. Njut av kacklet! Om ungefär tre veckor ger vi oss av och då hoppas jag att tjattret och skrattet klingar hela vägen till Paris!

Carin Cronström

PS. Förresten så har folk ibland blivit förvånade över att det faktiskt bara är 12 av 42 cyklister i laget som är tjejer. Av olika anledningar upplevs antalet betydligt större. Eventuellt kan det finnas samband med att det är långt fler än 12 cyklister i klungan som har rakade ben och Stay-ups. Samt att det verkligen inte bara är höns som kacklar i hönsgården.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s