Rapport från genrepet!

tradbild2Kävlinge kommun får hjälp med konstbevattning

Nu är det mindre än två veckor kvar till avfärd. Nerverna börjar komma – har jag tränat tillräckligt, vad ska jag packa ned, vad behöver jag på färden, vad ska jag ha på mig på festen i Paris?

En fråga besvarades idag. Genrepsrunda. Vi cyklade 21 mil, med en snitthastighet på 28,1 km/h. Det var som en arbetsdag. Avfärd 08.00 – hemkomst 17.00. Förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika.

Vi startade i Helsingborg – där det hade regnat hela natten och det regnade på morgonen – men som ett under klarnade och det var uppehåll när vi körde iväg. Vi cyklade söderut via Landskrona och Barsebäck och stannade i Kävlinge. Där hade serviceteamet dukat upp fantastiska dubbelmackor, kaffe, saft och frukt. Härligt efter 5 mil. Färden fortsatte via Eslöv och Ringsjön till Höör. Där bjöds vi på pasta Bolognese och en behövlig paus. 5 SEK kostar den offentliga toaletten på torget. Dom fick jack-pot idag. Vädergudarna var fortfarande med oss. Men! I takt med att resan blev jobbigare – Söderåsen har ju sina sidor… kom även regnet. Och inte nådigt emellanåt. Men det är ju bara att cykla på. Vi stannar för att ta på oss regnjackor, fast dom håller ju inte tätt särskilt länge.

Ljungbyhed, Röstånga, det är kända vägar för oss vid det här laget. Och efter Lotta-på-åsen backen och några mil till vankades det eftermiddagsfika. Rejäla Wallenbergarwraps med Coleslaw och Coca-cola. Satt fint i magen.  Jag undrar om man överhuvudtaget kommer att tappa ett enda kilo på färden. Sista biten är alltid jobbig för mig. Farten brukar öka (hemlängtan eller så växer hornen ut på dragarlaget) och jag tycker att det blir tufft. Flera med mig, säkert. Men vi klarade det! Vilken känsla! Värre än så här blir det inte på resan ner. (Frånsett att vi sitter på sadlarna 6 – 8 timmar 7 dagar i sträck – en baggis…). Det fina med att vara ett helt gäng är att vi peppar och hjälper varandra till stordåd, eller att i alla fall pressa oss till det yttersta. Vi är inte starkare än vår svagaste länk. Det har alla förstått och man blir varm i hjärtat av gemenskapen.

Väl hemma har cykelvård högsta prioritet. Efter det ligger bastu/dusch/bad högt på listan. Det stänker upp så mycket sten och smuts så att det ligger en rand av smågrus i badkaret när man stiger upp. Och det är ingen ide att ta den dyra ansiktskrämen på morgonen, den blästras bort vid regn. Å andra sidan får man en gratis peeling…

Det svider både här och där efter en dag på sadeln. Trots att Medevi-salvan används flitigt. Jag vågar påstå att 20 mils cykling är ett bra preventivmedel. Här blir inga barn gjorda.

Några pass återstår innan det är dags för avfärd. Förhoppningsvis hinner jag hitta svar på mina andra frågor till dess.

Cyklisthälsningar
Eva Andersen-Hörman

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rapport från genrepet!

  1. Klara skriver:

    Det är så roligt att läsa alla dessa rapporter. Ni anar inte vad var beundrar är – och lite avis är jag nog för gemenskapen. Stort KRAM till er alla!
    från Bissera-Klara

Kommentera

