Så har vi tränat inför cyklingen till Paris

”Vi är i högsta grad både vanliga och ordinära. Precis som alla andra människor. Vem som helst av oss kan, med tid, kraft och vilja, åstadkomma något ovanligt och extraordinärt. Och det är den resan och den förvandlingen som lockar människor att testa på triathlonsporten.”  / Jonas Colting.

Detsamma kan sägas om oss i Team Rynkeby Helsingborg och vårt projekt att cykla till Paris.

Vår lagledare Paul startade upp med ett  ”lär känna varandra” pass ute i Pålsjö skog innan inomhusträningen tog vid. På Aktiverum  körde vi spinning 60 min på torsdagar och cirkelfys 60 min + spinning 60 minuter på söndagar. Kravet från Team Rynkeby var minst 50% närvaro.  Denna Inomhusträning hölls vid ända fram till påsk  då våra cyklar anlänt från Italien och den efterlängtande utomhusträningen tog vid. Fortsättningsvis har styrketräningen legat på eget ansvar.

Många av oss var helt obekanta med dessa gula fartvidunder till cyklar. Bara att klicka i specialskorna på tramporna var en utmaning. Och att man som nybörjare trillar minst 3 gånger innan man vant sig vid de fastspända skorna skriver de flesta av oss under på.

Därför startade utomhusträningen i skyddad miljö på Ring Knutstorp och tur var nog det. Så småningom blev vi utsläppta, likt kor på grönbete och de första träningarna var fokus på att kunna cykla i grupp, hålla täta avstånd, lära oss signalera till varandra om vad som händer på vägen, ex mötande bilar, hål i asfalten osv.

ring_knutstorp

I vår grupp finns en stor portion erfarenhet, kontakter och visdom som hjälpt laget framåt. Flera deltog i Team Rynkeby Malmö 2012 som cyklister och servicepersonal, några får betecknas som elitmotionscyklister eller i alla fall f.d., och några tävlar i mountain bike eller triathlon.

Alla i teamet har förbundit sig att cykla minimum 250 mil innan avfärd, dvs som Paris tur och retur.

Träningen har varit välplanerad och progressiv, längden på passen har ökat från 3- 5 mil/pass  i början till 10 – 12mil i slutet. Snitthastigheten har ökat från ca 25 km/h  till 28-30 km/h. Beräknad hastighet till Paris är 27 – 28 km/h. De erfarna cyklisterna har turats om att hålla i träningarna så både terräng och upplägg har varierat. Vi vet numera även var de bästa fikaställena finns runt om. För fika o äta behöver man. Att cykla ex 10 mil innebär 4 timmar effektiv tid på cykeln och en kaloriåtgång på  minst  2000 kalorier.

I mitten av april fick alla hjälp med en personlig inställning av cyklarna en s.k. Bikefit utav Klas Johansson, han utförde samma sak till landslagscyklisterna i OS 2008 och 2012 bl.a.

Mattias Reck är svensk förbundskapten för Sveriges cykelherrar och höll i april ett uppskattat föredrag speciellt för oss om idrottsfysiologi och träning. Vi fick förslag på upplägg inför Paris som i stora drag  innebar 2 intervallpass (backar alt. landsväg) och 1 långpass i veckan.  Syftet med intervallpassen har varit att höja mjölksyretröskeln och på så sätt lära kroppen att även i lite högre farter använda mer fett och mindre kolhydrater som bränsle.  Långpassen är att likna vid de dagspass vi cyklar till Paris, med den hastigheten och i jämnt tempo.

Våra träningsdagar utomhus har varit torsdag,  lördag och söndagar. Meningen med 2 pass i helgerna har varit att vi kunde anpassa vilken dag vi ville cykla på med hänsyn till jobb och familj. En del har  cyklat alla 3 dagarna, och även hakat på de allmänna träningspass som Ck Fix anordnar på tisdagar. Ambitionen är som ni förstår hög inom gruppen.

Det har även anordnats en frivillig träningsvecka på Mallorca och många i laget har cyklat Vätternrundan, 30 mil i juni månad.

Sista helgen i maj anordnades ett uppskattat veckohelgsläger  i Ljungbyhed där gruppen cyklade 16 resp. 11 mil i mellersta Skåne på 2 dagar. Ett bra test på hur det känns i kroppen att cykla flera dagar i rad i stundom regnigt väder.

tr_traningslager

Lördagen den 29 juni var det så dags för generalrepetition där 20 mil skulle cyklas och serviceteamet lagade utsökt  mat längs vägen. Snitthastigheten var 29 km/h och vädret omväxlande med regn sista 5 milen, då vi samtidigt besteg Söderåsen. En utmaning som alla klarade av och vi är, peppar peppar väl förberedda på  den fysiska och mentala utmaning cyklingen till Paris innebär. Håll tummarna för oss!

Funderar du på att försöka komma med i den Team Rynkeby grupp som cyklar till Paris nästa år, med alla de upplevelser och utveckling under resans gång du därmed får erfara? Räkna med att behöva lägga minst 10 timmar i veckan april – juli på din gula Rynkebycykel.

Och nej, du får inte babianröv av cykelsadeln , däremot starkare hjärta, lungor och väl förgrenade blodkärl som hjälper dig till ett välmående även i framtiden.

Medverkan i Team Rynkeby ger både dig och barn med cancer en möjlighet till friskare liv.

Rolf Munke

Annonser
Det här inlägget postades i Resan till Paris. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s