Om att vilja, våga & kunna!

Augusti 2012

Regnet öser ner. Sommaren tog hastigt slut och det är dags att återgå till ”vardagsrutiner”. Kvällsdopp ska ersättas av spinningpass. Jag är tidigt på plats och medan salen fylls av motionärer noterar jag flera välbekanta ansikten. Jag följder den oskrivna regeln om att inte hälsa, inte prata med någon annan. Shakira får sjunga ostört tills dess att instruktören kommer in och sätter fart på stämningen. Jag ser hösten framför mig – nästan varje vecka kommer jag att gå på samma pass, möta samma människor och fortsätta att låtsas vara anonym. Höstmörkret känns plötsligt påträngande. blogg8

På väg hem ser jag en liten lapp. ”Vill du vara med om ditt livs äventyr”? Det är en inbjudan till informationsmöte om ett nybildat Team Rynkeby-lag i Helsingborg. Jag tar lappen, sätter upp den på kylskåpet och bestämmer mig för att ta reda på mer.

Den 9 september 2012

Det är knökfullt med folk och stolarna tar slut när lagkapten Paul inleder informationsmötet med att berätta om Barncancerfonden och hur en cykeltur till Paris förvandlades till ett av nordens största välgörenhetsprojekt. Jag står längst bak och lyssnar samtidigt som jag granskar människorna runt omkring mig. Jag tänker att de flesta runt omkring mig ser väldigt vältränade, starka, självsäkra och erfarna ut. Tydligen är det 120-130 mil till Paris. Det låter långt. Jättelångt. Fler än fyra Vätternrundor på en vecka. Det klarar jag aldrig – tänker jag, och tittar beundrande på föregående års deltagare (som märkligt nog ser relativt normala ut).

Vilja, våga, kunna

Att cykla så långt låter orimligt. Men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på att tillsammans med Team Rynkeby kunna göra en insats för barn och familjer med cancer. Jag gillar tanken att mitt sportande kan göra skillnad – inte bara genom att få mig att må bra och vara glad – utan även för andra människor. Och dessutom…de där som hade cyklat föregående år såg ut att ha himla kul ihop…

blogg6

En god vän sa till mig en gång att framgång handlar om att vilja, våga och kunna. För mig kommer ”viljan” från hjärtat, ”modet” från magen men träning ger färdighet. Jag insåg att jag verkligen ville vara med och kämpa för livet – samla in pengar till Barncancerfonden. Jag insåg att jag hade nästan 10 månader på mig att öva för att klara av uppgiften att cykla till Paris. Och jag insåg att det som nu stod mellan mig och ”mitt livs äventyr” var en feghet, en osäkerhet om min egen förmåga. Jag insåg att jag aldrig skulle kunna cykla till Paris om jag inte vågade ställa mig på startlinjen. Jag skickade in min anmälan och några veckor senare jublade jag när besked kom att jag fått en plats i laget.
IMG_0410
På andra sidan Paris

blogg3Så här i efterhand inser jag hur fel jag tänkte på det där informationsmötet. Team Rynkeby handlar inte om att spränga anaeroba trösklar eller slå nya uthållighetsrekord. Hela finessen med att jobba som ett lag är att kunna dra nytta av olika personers olika styrkor. Några var enormt duktiga cyklister, någon var fenomenal på att engagera sponsorer, några hade svart bälte i att arrangera event, någon hade stenkoll på administration och några hade gåvan att få hela laget att skratta och må bra. Alla kompetenser behövs. Alla styrkor är lika mycket värda. De flesta av deltagarna är helt vanliga motionärer i olika åldrar med olika bakgrunder men med en stor drivkraft att göra en insats för sina medmänniskor – i detta fall genom Barncancerfonden. Veckoträningarna har fungerat som ovanligt lustfyllda arbetsmöten där event-planering och insamlingsdiskussioner har kombinerats med styrketräning, spinning och landsvägscykling. Skratten har klingat, tjattret har varit svårtystat och anonymitet har bytts ut mot en genuin värme och omsorg.

blogg7

Till skillnad från många andra idrottssammanhang handlar en cykeltur till Paris inte om att få en bra placering eller en snabb tid. Utmaningen ligger i att ge samtliga i laget – trots olika fysiska förutsättningar – en härlig upplevelse när vi tillsammans trampar oss igenom Europa. Vi var väl förberedda (övning ger färdighet) men framförallt var det ett sammansvetsat gäng som den 12 juli 2013 påbörjade färden mot Paris. En vecka senare nådde vi Eiffeltornet. Vi hade cyklat 121 mil, men förundrades över hur snabbt det hade gått. Att vi redan var framme. En sak var vi dock alla överrens om – inte en sekund har någon av oss ångrat året i Team Rynkeby. Det blev ”ett livs äventyr” på så många olika sätt och där Parisresan bara utgör en av många viktiga pusselbitar.

Dag4_17

Är du nyfiken på Team Rynkeby? Skulle du vilja vara med i det nya lag som just nu håller på att formas? Om du bara vågar skicka in din ansökan, kan jag lova att laget ser till att du tar dig hela vägen till Paris!

Vid tangentbordet,

Carin Cronström

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om att vilja, våga & kunna!

  1. Zarah skriver:

    Vilken ljuvlig berättelse – jag blir så glad! 😀

Kommentera

