Anna Holgersson – fd. hangaround

2013_07_12_087-2Under det senaste året har jag varit en s.k. ”hangaround” till Team Rynkeby Helsingborg. Min man Mattias var en av deltagarna 2013. Jag har följt projektet på nära håll och sett hur de kämpat för att samla in pengar till Barncancerfonden. Jag har känt värmen och hur mycket kärlek det funnits inom teamet. Att få möta Mattias och hela laget vid Eiffeltornet den 19 juli var en fantastisk upplevelse.
anna

Men långt tidigare ”flaggade” jag för familjen att jag var sugen på att vara med 2014. Innan jag visste ordet av var jag inte bara en fullvärdig medlem; jag fick dessutom frågan om jag kunde tänka mig att ta rollen som vice lagkapten för Team Rynkeby Helsingborg 2014. Jag har accepterat uppdraget och lovar att förvalta förtroendet väl. Det är en fantastisk ära och en stor utmaning jag har framför mig. Tillsammans ska jag och Stefan och deltagarna 2014 bära Helsingborgs fana högt och fortsätta arbeta för den goda saken – vi ska hjälpa till att göra skillnad! Vi ska kämpa för livet!

IMG_0418Jag heter Anna Holgersson och är 42 år gammal. Jag bor i Rydebäck med min man Mattias och våra tre barn, Gustav 12, Emil 10 och Ellen 6 år. Till vardags arbetar jag med intern kontroll på IKEA Industry. Jag älskar att resa! Familjen brukar åka skidor på vintern och på sommaren lockar sol och bad. Storstäder är en annan favorit men då brukar jag ta med mig några väninnor på resan. Matlagningsresan till Toscana med tjejerna var en höjdpunkt! Jag är intresserad av matlagning och tycker att det är roligt att anstränga mig lite extra när vi får gäster. Onsdagskvällens korv stroganoff kanske inte är lika inspirerande…

IMG_0442Varför vill jag vara med i Team Rynkeby? Jag har tyvärr fått uppleva hur det är att ha ett barn med cancer. Min son Gustav fick diagnosen hjärntumör av typen Ependymom i december 2002. När jag i juli nästa år cyklar in i Paris är det inte säkert att Gustav står där och tar emot mig. Jag hoppas att han kan se mig ändå på något sätt – se att jag kämpat för honom och alla de andra änglabarnen vi känner. Jag ska kämpa för att samla in så mycket pengar som möjligt till barncancerfonden, för att fler barn ska bli friska i framtiden. Jag vill vara med och göra skillnad. Jag vet alltför väl vad det innebär att ha ett cancersjukt barn och hur det påverkar hela livet och övriga familjemedlemmar.

Kan jag cykla då? När jag fyllde tio år fick jag min första vuxencykel. Det var en ljusblå Crescent med tre växlar. Det fanns två färger att välja mellan – orange och ljusblå – och den kostade 1300 kronor vilket måste ha varit en hel förmögenhet 1981. Den var min trotjänare tills den nästan trillade sönder när jag var sisådär 25 år. Efter avslutade studier i Lund sålde jag den för 250 kronor till en behövande student. Någon racercykel har jag aldrig ägt. Jag har dock fått låna en och har nu börjat bygga upp mina färdigheter. Mattias som är rutinerad cyklist rastar mig på vägarna här i nordvästra Skåne och lär mig ett och annat om cykelvett och jag kämpar för att kunna ligga på rulle. Jag ska ta mig till Paris på den gula fina cykeln med massa frukter på – så är det bara!

Vid tangentbordet,

Anna Holgersson
Vice lagkapten Team Rynkeby Helsingborg

Det här inlägget postades i 2014. Bokmärk permalänken.

Kommentera

