Ungar som springer för livet!

bild (2)Anledningen till att jag valde att bli lärare var, bland annat, att jag ville inspirera andra. Att påverka och påverkas i en ljuv kombination. I mitt yrke är det verkligen så. Jag kan påverka mina elever, men påverkas även av dem, dessa underbara ungar!

Redan innan jag visste att jag fått den stora äran att vara en av lagmedlemmarna i Team Rynkeby Helsingborg 2014, ville jag att mina elever skulle bli medvetna om att de kunde vara med och göra skillnad. Vår rektor, på Vittra Adolfsberg, hade för andra året bestämt att hon skulle skänka 5 kronor/varv till de elever på skolan som sprang i något som kallades minimaraton. Pengarna skulle skänkas till Barncancerfonden.

Tävlingsmänniska som jag är, peppade jag ”mina” små ettor att ”springa för livet” och för alla cancersjuka barn. Inte visste jag att det var en sååå lång runda, jag är ju ny på skolan och har inte varit med tidigare i detta lopp. Mina stackars elever var helt slut efteråt. Små tappra ben pinnade på, svetten rann ner för de rosiga kinderna och slutligen fick jag höra en härlig kommentar från en liten kille, när han kom i mål efter två varv: ”Jag har samlat in 10 spänn till de sjuka barnen nu Tina!” Underbara, älskade ungar!bild

Hela skolan sprang 278 varv sammanlagt och samlade in 1390 kronor till Barncancerfonden. Tänk så häftigt att barn hjälper barn!

När jag senare kunde berätta att jag kommit med i Team Rynkeby och att min man och jag ska cykla till Paris i juli 2014, fick jag ytterligare en underbar kommentar: ”Tina, nästa år när vi ska springa för barnen, ska jag springa FEM varv! För om du kan cykla till Paris för barnen så orkar jag nog det.”

Jag har VÄRLDENS bästa jobb och är otroligt stolt över att jobba på en skola som väljer att bidra till något bra!

Nu utmanar vi alla andra skolor att göra detsamma!

Så anta utmaningen och ”spring för livet”!

Tina Sjöberg
Pedagog på Vittra Adolfsberg och deltagare i Team Rynkeby 2014.

Det här inlägget postades i Events. Bokmärk permalänken.

Kommentera

