Lek och allvar

”Rynkornas” söndagsträff kom att bjuda på både lek och allvar…och massor med känslor! Först hade vår lagkapten Stefan ordnat så att vi fick träna på Friskis och Svettis i Lund, och det var verkligen svettigt i salen. Jag fick hoppa mellan svettpölarna när jag skulle gå runt och fotografera mina lagkamrater. Det finns ett uttryck ”blod , svett och tårar” och idag kunde vi bocka av två av dessa tre. Check på svett efter Stefans pass!

021

Svettigt värre.

024

Inte ett öga torrt…

Efter det var det dags för föreläsning på barn- och ungdomssjukhuset i Lund. Mattias Holgersson, deltagare i Team Rynkeby Helsingborg 2013 och gift med vår vice lagkapten Anna, skulle berätta för oss om hur det är att leva med ett barn som har cancer. Jag hade köpt med mig massor med näsdukar men kände, så fort jag kom in i rummet, att jag kanske ändå inte hade tillräckligt många. När Mattias börjar berätta far en tanke genom mitt huvud ”tänk om det hade varit…” jag klarar inte ens av att tänka den klart. Jag kan välja att inte fullfölja min tanke, men det kan inte alla de föräldrar som drabbas av att det dyrbaraste som de har får cancer. Om man dessutom får veta att ens barn inte kommer att klara sig…jag kan faktiskt inte få ner de orden på pränt.

Under en timme befinner vi oss i en känslostorm som ebbar ut något när vi sedan kör hemåt. Familjerna med cancersjuka barn befinner sig i denna storm, ständigt.

2013_05_15_072

Gustav Holgersson (foto:privat)

Mattias berättade, med hjälp av bilder och kortare filmer, om deras son Gustav på ett varmt och gripande sätt. Denna tappra, roliga och kloka kille gjorde oss påminda om att vi ska uppskatta livet och hälsan och ta vara på ögonblicken.

Vissa saker kan vi inte påverka, men TeamRynkeby Helsingborg 2014 lovar att vi ska göra allt vi kan för att samla in mycket pengar till Barncancerfonden. Det finns många sjuka men ack så tappra barn och vi gör givetvis detta för alla dessa barn. Men vi kommer inte ifrån att familjen Holgersson har fått en speciell plats i våra hjärtan.

Slutligen vill vi skicka en hälsning till Gustav;

Vi lovar dig att du ska bli stolt över vårt arbete. Du är vår hjälte!

Team Rynkeby Helsingborg 2014, genom Tina Sjöberg

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

