Jul, jul, strålande jul!

24 november 2013. Denna soliga söndagseftermiddag i slutet av november välkomnas besökare till S:ta Maria kyrka med stämningsfulla eldkorgar, lussekatter, pepparkakor, glögg, mjuka nallar och varma leenden. Inne i kyrkan såväl som på kyrkbacken råder full aktivitet. Loa Falkman och pianist (Mattias Böhm) har anlänt tillsammans med vinterns första köldknäpp. Mats Hultkvist (organist i Mariakyrkan) har dagen till ära engagerat trumpetare (Fredrik Ljungberg) och körsångare (Die Magnifi-Katze). Det är dags för årets första julkonsert!
1479051_599724386748181_1132986466_nKyrkklockorna ringer och plötsligt brakar det loss. Loa och orgel öppnar fullt spjäll och uppmanar till att ”Gören portarne höga och dörrarna vida”. Men kyrkan är redan fylld till sista plats. På orgelläktare och längs med väggarna står folk uppradade. Några lutar sig mot varandra och passar på att ge varandra en kram. Nyfikna barn smyger fram i gångarna för att komma ännu närmre ljudvidundret (oklart om det är orgeln eller Loa som fascinerar mest). Sången och musiken når in i skrymslen och vrår och långt utanför kyrkans väggar.

Att kliva in i S:ta Maria kyrka är som att göra en tidsresa. Det är hisnande att tänka att stadens invånare under många hundratals år – i krig och fred, glädje och sorg – har sökt sig in i kyrkans värme och för en stund funnit stillhet och trygghet när de tjocka väggarna stänger ute stadens larm. Alla dessa människor. Vilka var de? Vad tänkte de på? Lutade de sig, likt mig, tillbaka i bänkraderna och lät blicken vandra mellan de mäktiga valven, de vackra fönstren och de pråliga utsmyckningarna? Luktade kyrkan av fladdrande stearinljus? Av rök från vedeldad brasa? Vad kände de när orgeln dånade? När körens röster klingade? När hela församlingen stämde upp i gemensam psalm? Vad drömde de om på 1400-talet?

Vilka drömmar finns i hjärtat hos de som denna dag klivit in genom kyrkans portar? Vilka minnen bär de? Vilka förväntningar har de när de slår sig ned i träbänkarna, sida vid sida med en vän eller kanske en helt okänd person? Jag sitter längst fram i kyrkan tillsammans med resten av kören och jag tänker att musik är ett tidlöst och gränslöst språk som talas från hjärta till hjärta. Som med eller utan ord kan förmedla känslor. Som kan beröra, trösta och ge ro. Eller mod. Som kan sprida glädje och väcka minnen. Musik som förenar. Musik som sätter fart på fantasin och låter sinnet för en stund färdas långt, långt bort på drömmar byggda av toner. Jag tänker att vi som denna dag befinner oss i detta mäktiga rum nog är rätt lika våra föregångare från såväl 50-talet som 1500-talet. Jag tror vi att vi önskar samma saker. Att få vara friska. Lycka och välgång åt alla de vi älskar. Fred. Sinnesfrid.

1456732_599796406740979_1329088118_nFrån min plats i kören ser jag rad efter rad av leende ansikten. Jag ser njutningsfullt slutna ögon. Jag ser läppar som tyst sjunger med. Jag ser någon som gäspar. Jag ser ett barn som tryggt somnat i famnen på sin mor. Jag ser en äldre man torka en tår medan sluttonerna av ”Stilla Natt” klingar ut. Jag känner att just i denna stund och på denna plats finns värme, kärlek, omtanke, glädje och gemenskap. Jag ser med stolthet på människorna omkring mig. Jag ser körsångare, musiker, vaktmästare och mina egna lagkamrater i Team Rynkeby Helsingborg. Generösa människor som lägger ner sin själ och sin tid för att ge glädje och hjälpa andra. Jag ser den månghövdade publiken som fyller varenda stol i kyrkan (även de stolar som är placerade bakom magnifika pelare som effektivt förhindrar ögonkontakt med scenen). Överallt leenden. Överallt värme och omtanke.

Det är fortfarande en vecka kvar till första advent och oceaner av tid kvar till julafton. Jag har ännu inte tänkt en tanke på julklappar eller glöggpyssel, men ändå. Just i denna stund blir det jul för mig.

Julen är barnens högtid. Tack alla ni som på olika sätt bidrog till denna julkonsert där vi tillsammans kämpade för livet. För barnens liv. Mer juligt än så blir det inte, tänker jag och tar ifrån tårna när den första strofen i konsertens allra sista psalm känns som en bra sammanfattning av en fantastisk eftermiddag; Dagen är kommen, kärlek triumferar!

Carin Cronström
Team Rynkeby Helsingborg

Det här inlägget postades i 2014. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jul, jul, strålande jul!

  1. mia persson skriver:

    Mycket fint dikterat och jag kände sååå väl igen mig!

Kommentera

