Svaren ni alla väntat på!

Carin Cronström ställde frågor till vårt senaste tillskott i Team Rynkeby Helsingborg – Bernt Johansson!

Carin Cronström: I vårt lag finns det några som aldrig suttit på en landslagscykel och några som är födda på 80-talet. Kan du förklara för dessa okunniga varför de äldre herrarna (och damerna) i laget blev helt spralliga när de förstod att de ska få cykla till Paris tillsammans med dig? Vad har du gjort för att hamna i idrottens ”walk of fame”?
Bernt Johansson: Det viktigaste jag gjort för att hamna där är förmodligen att jag vann OS-guld på 18 milen i Montreal 1976. När jag tänker efter så är det nog framför allt sättet som jag vann guldet på i OS samt att det blev en väldigt bra och spännande TV-sändning. Sedan gjorde jag ganska bra ifrån mig de år jag körde i Italien med bl.a. 14 segrar och två etappsegrar och en tredjeplats i Girot.

Carin Cronström: Bor inte du i Skövde? Hur kommer det sig att du hamnade i Team Rynkeby Helsingborg?
Bernt Johansson: Jag bor i Mariestads Kommun 25 kilometer från Skövde. Anledningarna till att jag hamnade i Teamet är två:
1. Jag var med i Kina och körde Kinesiska Vätternrundan i september och då var det med några Rynkebyare som berättade om hur de varit med i år. Jag blev förstås intresserad eftersom det lät som en jättetrevlig och välordnad längre cykelutflykt. Att man också gjorde detta för en mycket god och  angelägen sak gjorde det inte mindre intressant för mig.

2. Sedan några veckor senare var jag i Helsingborg och hade ett framträdande på Idrottshistoriska och i samband med det så blev jag tillfrågad av Stefan om jag ville cykla med teamet till Paris.

Gärna sade jag men ville först stämma av med familjen så att det inte kolliderar mot något annat. Det gjorde det inte och nu är jag alltså en kugge i ett välsmort maskineri!

Carin Cronström: Som du vet jobbar vi i Team Rynkeby för att samla in pengar till Barncancerfonden. Har du någon relation till cancer eller Barncancerfonden? Vad får dig att engagera dig i detta?
Bernt Johansson: Jag har ingen direkt relation till barncancer men eftersom jag har barn så kan jag ju förstå vad det innebär när barn drabbas av sjukdomen.

Carin Cronström:Precis som alla vi andra, betalar du ju själv för den knallgula cykeln som ska ta dig till Paris, för kläderna du kommer att bära (med loggor från stöttande företag) samt för alla andra kostnader (hotell mm) som har att göra med själva cykelturen till Paris. Min cykel förvaras på hedersplats i vardagsrummet. Var kommer du att förvara din guling? Jag har en ganska ”avspänd” relation till mina cyklar så den får nog finna sig i att stå i förrådet bland de andra.  Valde du modellen med aluminiumram eller karbonram? Jag valde en karbonram (tror jag). Hur många cyklar har du egentligen? Två racer (karbon), två mtb varav en ny karbon och en äldre aluminium, en cykelcrosscykel, en ”veteran” mtb från 91 och så då en ny Bianchi med frukter och fjärilar!  Vilken av dina cyklar är din favorit? Min favorit innan jag fått min nya är min Basso landsvägscykel i karbon med Campa SR.

Carin Cronström: Cykling i kortbyxor känns just nu avlägset – men för att undvika diskussion när sommarvärmen slår till…ska benen rakas eller vaxas? Hur mycket tid på en Vätternrunda kan en medellurvig man kapa om han satsar på slätrakat?
Bernt Johansson: Benen skall naturligtvis rakas, vax är ett nutida modefenomen… Det handlar inte om att kapa tid utan om känsla och stil. 

Carin Cronström: Om du skulle få för dig att på egen hand cykla till Paris – hur lång tid skulle det ta dig?
Bernt Johansson: Jag skulle nog köra samma upplägg, det är lagom med sådär 18 – 19 mil om dagen. Det skulle ju bli lite jobbigare och kanske ta en timma längre per dag om man körde själv men det vore inte något problem att orka tror jag.

Carin Cronström: Vi har några tävlingssugna cyklister i laget. Har du några tips på hur de ska bete sig för att komma före dig uppför Muir de Huy? Med eller utan fusk?
Bernt Johansson: Utan fusk: montera tredelat i fram eller så ett kompakt med lagom stora klingor bak beroende av vikt och förmåga.

Carin Cronström: I Belgien finns några backar som verkar både långa och branta. Om jag blir riktigt, riktigt trött – lovar du att putta mig i ryggen då?
Bernt Johansson: Det lovar jag absolut!

Carin Cronström: Vi har ett fåtal platser kvar för guldsponsorer. Ett företag som är guldsponsor skänker 25 000 kr till Barncancerfonden genom Team Rynkeby och får som tack bland annat sin logga tryckt på kläderna som vi kommer att bära på alla träningstillfällen och hela vägen ner till Paris. Vad vill du säga till de företagare som läser just detta?
Bernt Johansson: Alla som stöttar detta projekt får massor av fantastiskt bra ”goodwill”. Vår insats från varje deltagare är säkert värd bortemot 50 000 kronor om vi räknar alla kostnader och förlorad arbetsförtjänst. Plus att vi också gör en fysisk insats som inte är att förringa. I sken av detta är summan säkert högst rimlig och motiverad för alla guldsponsorer.

Några sista ord innan vi firar in vi välkomnar 2014?
Bernt Johansson: Jag vill önska alla ett Gott Nytt År och jag ser verkligen fram emot att träffa alla – och göra den här resan tillsammans mot Paris.

 

Det här inlägget postades i 2014. Bokmärk permalänken.

Kommentera

