En fråga som väckte en känsla som blev en handling…

Man kan säga att det var så jag kom att bli en del av Team Rynkeby Helsingborg.

Barncancer är något fruktansvärt, något som berör de flesta. Jag skulle vilja påstå att det berör oss alla. Även om vi inte personligen drabbas av denna hemska sjukdom så kryper den in under våra skinn. Ett barn ska inte behöva kämpa för sitt liv, ett barn ska få leka, bekymmersfritt, utvecklas och inspireras och framförallt, ett barn ska ha rätten att få växa upp, friskt och full av liv.

Tyvärr är inte det vår verklighet. Tyvärr drabbas barn och deras familjer av cancer, varje dag, över hela världen. Som pappa och som medmänniska kände jag att jag fick en chans att kanske göra skillnad, för någon, på något sätt.

Jonny Hamnell, LydingeHär är jag nu, en stolt medlem av Team Rynkeby Helsingborg, jag är inte en av cyklisterna, kanske får jag förmånen att cykla någon sträcka om det går att lösa, för känslans skull. Min roll är att planera och ansvara för maten på resan, men vår resa är bara en del av projektet, den är vår manifestation, och vårt sätt att uppmärksamma vår kamp och att visa upp våra sponsorer, visa er, oss och dem att vi är många som kämpar och som på olika sätt bidrar i denna kamp.

Min uppgift som kock i laget
Att beräkna portioner på en restaurang är jag van vid, 20, 50, 100, 175, det sker lite av sig själv, att däremot planera mat till 57 personer, varav nästan 50 personer ska cykla cirka 20 mil om dagen, det är en utmaning. På det ska maten helst vara klar innan vi åker, snabb att värma, i vårt mobila kök, god, passa allas smaker och innehålla rätt saker. Hur många mackor/frallor äter en person som cyklat 5 mil och har 15 mil framför sig, vill hon/han ha en banan också, eller bara en kaffe… Någon vill ha marmelad på mackan och en annan frågar efter sill… ska jag packa 2 eller 5 burkar keso per dag? Jag är rädd för att jag kommer ta i lite för mycket, att vi kommer stå i Paris den 11.e med en del mat över. Dock helt övertygad om att den maten kommer komma någon behövande till glädje.
Actionbid jonny
Jag är tacksam över frågan som väcktes, hur jag sögs in i denna grupp av engagerade människor. Människor med driv, vilja och lust att bidra och göra skillnad. Människor som försöker, på sitt sätt, med sin kraft och som ger av sig själva och sin tid i kampen mot barncancer.

Vi kämpar för livet!

FUCK CANCER

Jonny Hamnell

Det här inlägget postades i 2014, Deltagare 2013. Bokmärk permalänken.

Kommentera

