Rynkeby Foods – projektets huvudsponsor

562376_10200854024223524_1003782819_nFöretagen som sponsrar Team Rynkeby har minst en sak gemensamt – de har alla tagit ställning i form av socialt ansvar och investerar tid och/ eller kapital för att stödja Barncancerfonden. Det har även Rynkeby Foods, projektets huvudsponsor, gjort. Sedan 2011 följer man en välformulerad CSR Policy som grundar sig på FN:s globala utvecklingsmål. Som huvudsponsor i Team Rynkeby bidrar Rynkeby Foods genom att täcka de administrativa kostnaderna för projektet.

I år har man budgeterat ca 4,5 miljoner DKK så att alla intäkter som teamen samlar in kan gå oavkortat till Barncancerfonden i respektive land. Rynkeby Foods förhandlar på central nivå, till exempel sponsrar Skoda och VW med 40 st bilar till serviceteamen i Danmark. I Danmark är projektet väletablerat och företagen har förstått värdet av att förknippas med Team Rynkeby i samma takt som begreppet CSR aktualiseras.   

Varför heter projektet Team Rynkeby?
Historien började i Danmark på Rynkeby Foods, 2001. En av medarbetarna, Knud Vilstrup, behövde en markant förändring i sitt liv för att förbättra sin hälsa. Han kom på den geniala iden att både träna och få med sig en upplevelse på köpet! På företagets julfest, samma år, bestämde han sig för att cykla ner till Paris för att se målgången av Tour de France. Han sålde in idén till sin kollega, Torben Møller-Larsen, och de två gick till George Dirksen (dåvarande VD) för att höra om han kunde tänka sig att sponsra med cykelturen med jos.   

901122_10151578935366382_873419271_oGeorge Dirksen såg det som en sund personalaktivitet och erbjöd dem, utöver jos, 50.000 DKK för att sjösätta projektet under förutsättning att de kunde värva tio personer till. De lyckades och i juli 2002 körde det allra första Team Rynke de 120 milen från Ringe ner till Paris. Laget var uppkallat efter en orangutang vid namn Rynke som fortfarande används i reklamsammanhang!

Elva cyklister och en serviceperson nådde Paris med både ära och bak i behåll. Av de 50.000 kronorna i teamkassan återstod 37.000 kronor vid hemkomsten. Teamet bestämde sig för att skänka hela slanten till barncanceravdelningen vid Odense Universitetssjukhus.

Och på den vägen är det. Team Rynkeby var alltså inte ett strategiskt marknadsföringsdrag utan en personalaktivitet som drevs av och med medarbetarna. Det var först när projektet blev större som Rynkeby Foods avsatte resurser för att utveckla Team Rynkeby.

En stark företagskultur satte sin prägel på Team Rynkeby som i sin tur inspirerade mängder med människor och företag att helhjärtat engagera sig för Barncancerfonden. Privatpersoner öppnar sina plånböcker, företag sina budgetar och bankvalv. Värdegrunden ”att göra något bra för sig själva medan du gör något bra för andra” har hela tiden varit en av hörnstenarna. För många människor är det helt enkelt ett sätt att skapa mening i en värld där inte lycka och mening kan köpas för pengar!

“At Rynkeby we are proud to be the good example, and especially if we can inspire to an increase of CSR initiatives in other companies.”
CSR Report 2012.

Hittills har CSR varit att betrakta som en trend och en konkurrensfördel. Kanske vi i framtiden får se CSR gå samma väg som kvalitets- och miljöledningssystem dvs. att ISO 26000-certifiering blir en förutsättning för att överhuvudtaget kunna göra affärer och spela på den internationella arenan. Företagen som inser värdet av att engagera sig stärker sin image som en attraktiv arbetsgivare. Ett företag som värnar om gatubarn i Guatemala, stödjer vaccinationsprojekt i Mali eller skänker pengar till cancerforskning har sunda värderingar och värnar troligtvis om kvalitet, säkerhet och arbetsmiljöförhållanden internt.

Ge medarbetarna goda förutsättningar i en gynnsam miljö så kan en idé kläckt på en julfest resultera i en hel rörelse som genererar både glädje och pengar. Knud Vilstrup ville förbättra sin hälsa och cyklade till Paris. I år, tolv år senare, cyklar 1200 st till Paris.  Ett riktigt gott CSR-exempel.  Rynkeby Foods.

Vid tangentbordet,

Helena Björk

1528626_619619534758666_1568799564_n

 

Annonser
Det här inlägget postades i 2014, Sponsorer, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s