”Konst för Livet”

När jag var liten visste jag alltid vad som fanns i två av paketen under granen… det ena paketet innehöll alltid en kunglig dansk ”blå blomster” kopp med tillhörande assiett och det andra paketet innehöll alltid ett pussel. Vilket av de två jag blev mest glad för förtäljer inte denna historia…. men detta innebar dock, att det varje jul, skulle läggas pussel. Jag kommer så väl ihåg de pussel som hade bilder av stora sjöar och vackra blå vyer… det kändes som en omöjlighet att lägga alla dessa bitar och faktiskt få fram en bild som liknade den på locket.
…när jag sedan träffade min man trodde jag väl aldrig att även vi skulle sitta nätterna igenom och lägga pussel… denna gång var dock ALLA pussel, bilder på Formel 1 bilar! Jag lovar, att jag vet var varenda skruv sitter på dessa vrålåk. Naturligtvis började vi sedan trakassera våra barn med ett pussel under granen och när deras rum blev täckta av inramade pusseltavlor så insåg jag vid det laget att jag faktiskt hade blivit ganska bra på att pussla!
…och pussla är vad ”Konst för Livet”, 2014 års konstauktion på Dunkers kulturhus den 6:e april, har inneburit.
Som deltagare i Team Rynkeby och ”blivande” cyklist i 2014 års lag, har jag haft förmånen att vara ansvarig för årets konstauktion och med den lägga ännu ett fascinerande pussel. Just detta pussel började läggas redan någon gång i slutet av september 2013, då Tonie Lewenhaupt och Carl Fredrik Reutersvärd valde att lägga den första av många pusselbitar och bidra med konstverk till vår konstauktion. Därefter valde över 100 modiga konstnärer att följa i deras spår.
I mitt möte med alla dessa konstnärer, som så osjälviskt och så självklart donerat sina verk, har en stor ödmjukhet växt fram hos mig men även en stor förvåning över att så många väljer, utan att tveka det minsta lilla, att stödja vår kamp. När man är mitt i arbetet kring en auktion av denna storlek är det lätt att bli blind för den generositet som på ett obeskrivbart sätt har fått ett eget liv efter att EN modig konstnär vågade lägga den där första pusselbiten. Som en av våra konstnärer uttryckte det: ”Louise, det är ju så självklart att stödja Ert fina projekt”.
Det har varit ett enormt privilegium att få besöka alla dessa fantastiska konstnärer och få dela deras konstnärskap, livshistorier och dela den självklarhet som de har delat med sig av. Att få besöka Madeleine Pyk och få smaka ”Gunsans bullar”, att få höra Lis Zwicks fantastiska levnadshistoria från Drakabygget, att ta del av Regina Lunds tuffa cancerresa, min egen glädje när en av våra lagmedlemmars son väljer att ställa upp med tavlor till vår konstauktion, att förvånas av våra lokala ”graffiti”-målares konstnärliga talang och se allas vår otroligt engagerade Klara Urbán från Bissera, hals över huvud, kasta sig in i detta konstprojekt, har varit överväldigande.
Att få vara del av något större, ett lag där alla strålar mot samma mål är en upplevelse som jag för alltid kommer att vårda ömt. Utan dessa givmilda människor, utan Ert mod, att våga ge, hade denna auktion och denna dag aldrig blivit verklighet och jag hade aldrig fått ta del av hur det är att kämpa för livet! Det är dessa modiga själar, vi i Team Rynkeby Helsingborg, har att tacka med hela vårt hjärta.
Den där unika känslan som jag kan tänka mig en ”lottovinnare” upplever när han köpt just den där lotten – ”plötsligt händer det” – för så är det faktiskt, plötsligt händer det! Någon får en idé, någon annan förmedlar idén vidare och en tredje gör idén till verklighet. Ett samarbete som ibland inte är planerat utan som lever lite sitt eget liv. Krafter som sammanstrålar mot samma gemensamma mål. Människor som bidrar med sitt hjärta och sin energi för att möjliggöra det vi arbetar för – att kämpa för livet ! Det är precis som att lägga det där pusslet. Bit för bit…

Nu är det snart dags att lägga de sista pusselbitarna i ett pussel som har haft fler bitar än jag någonsin kunnat föreställa mig. Varje bit har varit viktig i förverkligandet av ”Konst för Livet”. Den 6:e april, 13.00 är det dags för Joakim Bengtsson från Helsingborgs Auktionsverk att ta över. Joakim, med sin inspirerande energi, ska nu se till att detta pussel kan ramas in och hängas upp på en plats där vi ska kunna luta oss tillbaka, betrakta den tavla vi tillsammans har skapat och med stolthet känna att vi alla hjälptes åt och kämpade för att få alla bitarna på plats – vi alla kämpade för livet!

Väl mött!
Team Rynkeby Helsingborg
Louise Roxlin

20140321-144413.jpg

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Konst för Livet”

  1. zarischka skriver:

    Det är fantastisk, inspirerande och djupt berörande läsning, det här. Tyvärr kommer jag inte att kunna vara på plats när auktionen går av stapeln, men jag planerar att skicka en bulvan… 😉
    Jag är så oerhört glad att jag kunnat få vara en del i det här pusslet!

  2. Ivan Gorthon skriver:

    Vist är det en gripande läsning. Klart vi kommer…

Kommentera

