Team Rynkeby i Nyhetsmorgon

Vi ställde klockan på 06:00 i morse. Min första tanke i morse var att ”nä, jag vill inte, vi struntar i det!”.  Det går ju inte när man ska vara med i nationell TV. Upp och duscha, klä på sig och iväg till TV4.

Väl inne möttes vi av en studiovärdinna som visade upp oss i fikarummet. Där fanns frukost uppdukad men jag kan i ärlighetens namn erkänna att det inte var helt enkelt att få i sig fralla och kaffe innan man ska vara med i TV… Helt plötsligt glider sportkillen förbi, vädertjejen är sminkad och fin och kommer och tar en kopp kaffe.

Det blir dags för smink. Jag och Mattias blir placerade i varsin stol. Hans sminkning går fort – min tar liite längre tid. Varför är det så egentligen? Är han snyggare än mig? I spegeln ser jag plötsligt självaste Elisabeth Tarras Wahlberg glida in i sminkrummet. Hon pratar vant med sminkösen och bedyrar att hon absolut inte kände till att Carl Philip och Sofia skulle förlova sig. Snygg är hon också! Jag hör en bekant röst – fasen det måste vara Dan Hylander – han ser rätt sliten ut (läs: inte nyduschad) och han kliar sig i håret och säger ”jag vet inte om jag behöver tvätta håret?”.  Tjejen som ska ta hand om honom tycker att det behöver han nog…

I sminkrummet händer mycket spännande...

I sminkrummet händer mycket spännande…

Fika i personalrummet...tänk om Malou kommer förbi?

Fika i personalrummet…tänk om Malou kommer förbi?

TV4

TV4

Tillbaks i fikarummet där Bengt Magnusson och Anna Lindmarker och Malou von Siewers brukar fika sitter några grabbar till en hörna. Det är Mikael Rickfors och Mats Ronander. De kommer senare att sätta sig i varsin stol och riva av en låt hur enkelt som helst. Utan att repa! Coolt att se dessa gamla rockrävar in action.

En minut innan vi ska gå live sitter jag och säger till Kattis att jag är fullständigt tom i huvudet och har glömt allt jag ska säga..herregud vad gör jag? När Kattis läser påan så känner jag mig ändå förvånansvärt lugn. Detta är inte farligt! Strunta i kameran!  Jag känner mig trygg med Kattis och jag har ju Mattias också vid min sida. Kattis har jag träffat på för några år sedan när jag bloggade i hennes tidning Kattis & Co. När Kattis sedan börjar ställa frågor så är det inte alls samma frågor som researchern ställde tidigare i veckan. Snacka om att det blir improviserat! De nio minuterna går jättefort och efteråt känner jag att jag inte har en aning om vad jag har sagt. Lyfte vi fram vårt budskap? Fick vi sagt vad vi ville om Rynkeby? Vi får sitta kvar i soffan medan de gamla rockrävarna sjunger och sedan får vi gå. Vi tar en taxi tillbaks till hotellet. Där äter vi frukost och nu smakar det oerhört gott med mat och det går att äta igen.

Vi har nu sett inslaget på nätet och trots att jag kände efteråt att jag hade velat säga något mer om Rynkeby så tycker jag att de lyckades klippa ihop intervjun med bilder och film på när vi cyklar. Jag känner mig nöjd med inslaget.

Jag är glad över att PR-byrån Onemotion lyckats med konststycket att hjälpa Team Rynkeby att nå ut i nationell TV. Förutom att samla in pengar till Barncancerfonden är ett annat huvudsyfte att skapa uppmärksamhet kring barncancer. Det har vi lyckats med idag. Till helgen kommer det att vimla av gula cyklister i södra Sverige. De sex svenska lagen ska bege sig på den långa resan mot Paris. Vi ska iväg på den sista delen av vårt projekt – vårt manifest mot barncancer! Vi kommer att få ont i kroppen, få skavsår i rumpan och det kommer att bli jobbigt. Men vad är lite skavsår om man jämför med vad de cancersjuka barnen tvingas genomlida under sin sjukdomstid?

Missade du inslaget i TV? Tryck på länken nedan för att titta.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/anna-cyklar-de-120-milen-till-paris-i-manifestation-för-cancersjuka-barn-2678779

Vid tangentbordet

Anna Holgersson

Vice Lagkapten

Team Rynkeby Helsingborg 2014

 

Det här inlägget postades i 2014, Media. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Team Rynkeby i Nyhetsmorgon

  1. Åsa skriver:

    Inslaget var verkligen jättebra ! Ni såg så lugna och fina ut fast ni pratade om Gustav och svåra saker! Jätte imponerad ! Bra att få ut budskapet ! Ni ska verkligen vara supernöjda! /åsa

Kommentera

