När cancern kommer nära.

De flesta av oss känner någon vän, släkting eller arbetskamrat som är drabbad av cancer. Att leva med cancer tätt inpå är tyvärr en verklighet för alltför många. Forskningen går framåt och vi hoppas kunna hitta botemedlet mot denna hemska sjukdom inom en snar framtid. Vi som är med i Team Rynkeby kämpar varje dag för att samla in pengar till Barncancerfonden. Pengarna behövs; Barncancerfonden är medfinansiär till 90 % av all barncancerforskning i Sverige och fonden får inga kommunala eller statliga bidrag, utan är beroende av donationer från företag och privatpersoner.

Nästan varje dag insjuknar ett barn av cancer och bara tanken på att ett barn dör före sina föräldrar känns helt onaturligt för mig. Min mor Marianne gick bort i cancer 2001 och hon somnade in med pappa, mig och alla mina syskon vid sängkanten. Efter den dagen förstår jag hur jävlig cancern är och hur hårt det tar på alla familjemedlemmar, vänner och bekanta när beskedet om cancer kommer. Beskedet kommer som en blixt från en klar himmel och välter omkull allt och alla som om vi vore bowlingkäglor. Vi som är med i detta projekt kämpar varje dag med att samla in pengar för att drabbade barn ska få växa upp och få ”vara barn” och vi är oerhört stolta att få vara med att göra skillnad. Utan alla människor – privatpersoner och företag – som har bidragit hade vi inte kunnat vara med och göra skillnad. Det är en sådan glädje att få stå på olika event och skramla i bössorna. Alla fantastiska givare, unga som gamla, som gärna skänker några slantar i våra bössor eller köper några av våra armband. Vi känner en sådan tacksamhet till er som hjälper oss att hjälpa.  Ni ska vara stolta över er själva för att ni delar med er till något gott. Att lyckas fylla vår tröja med Guldsponsorer som vi gjort i år är otroligt – ja rent av helt fantastiskt. Alla företag som har varit med som sponsorer – vi hoppas att era anställda, kunder och leverantörer förstår hur viktigt ert bidrag är. Varenda slant – stor eller liten – räknas och gör nytta. Som lagkapten är jag otroligt stolt, oerhört tacksam över denna vilja att hjälpa. Jag blir tårögd när jag tänker på hur teamet har jobbat tillsammans, all tid de offrat från sina familjer. Tillsammans har vi alla – bidragsgivare, företag, teammedlemmar, stöttande familjer – sett till att årets insamling till Barncancerfonden överstigit våra högt ställda mål och slå nytt Rynkeby-rekord.

Pengarna som vi samlar in behövs för att hjälpa drabbade. Ju mer pengar som samlas in, desto fler forskningsprojekt som kan startas upp, desto snabbare kommer vi hitta botemedel vilket i sin tur leder till att fler barn kommer att överleva. I vårt lag har vi på nära håll fått uppleva sorgen när cancern skördar offer. I vintras somnade Gustav Holgersson in efter många års kamp mot cancer. Vice lagkapten Anna förlorade ett barn och hela laget sörjde. I lagets serviceteam sprider Mia glädje och omtanke. Hon kämpar för att vi ska ha det bra som möjligt på vår tur, samtidigt som hon kämpar för sin son Zeb som är drabbad av cancer. För några veckor sedan så fick jag beskedet att en av mina systersöner drabbats av testikelcancer. Diagnosen ledde till omgående operation och hela proceduren runt detta. Tack och lov gick operationen bra och cancern verkar inte har spridit sig, vilket får mig att känna stor glädje och tacksamhet. Jag är med och bidrar och jag bär stolt vårt armband som där står ” jag kämpar för livet”. Nu ska vi cykla våra 125 mil mot Paris och det är en manifestation mot barncancer. Vi får många frågor om det kommer att bli tufft, om man får skav i baken och om smärta. Men denna smärta är bara tillfällig. Efter lite mat och dusch så piggnar vi till och efter lite vila blir våra kroppar återställda. För barnen som är drabbade av cancer räcker det inte med lite mat, en dusch och en god natts sömn för att må bra igen. Deras kamp pågår varje dag, varje stund. I jämförelse med det, är en cykeltur till Paris en baggis.

Vid tangentbordet

Stefan Fransson

Lagkapten Team Rynkeby 2014

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

