Barncancertrampet 23 augusti

imageKombinationen cykling med fika för ett välgörande ändamål kan ju bara bli toppen, tänkte vi den där lördagen förra året när vi stod på startlinjen till Barncancertrampet. Jag med min racer och min käraste Linda med sin 20 år gamla (slitna!) damcykel. Eftersom jag är lite nyfiken på Team Rynkeby så passar jag på att prata lite med deltagarna som står vid starten. Men vi blir snabbt avbrutna av HD och jag ställer såklart gärna upp på en snabb intervju och fotografering. Innan vi cyklar iväg berättar jag för reportern om vilken underbar ide det är med cykling i gemenskap och samtidigt samla in pengar till cancersjuka barn.

Solen strålar och det finns inte ett moln på himlen. Vi är ett glatt gäng som cyklar iväg i lugnt och skönt tempo. Det finns inget krav på fart utan alla kör efter känsla och ork. Vi behöver inte vara oroliga för att energin tar slut trots en och annan uppförsbacke! Depåerna ligger tätt!

imageInnan vi vet ordet av har vi tagit oss till Domsten där vi hoppar av cyklarna och blir bjudna på glass och dricka, bananer och godis. Ja, en hel glassbil fanns på plats till alla barns förtjusning! Jag lägger märke till hur glada och fulla med energi alla Team Rynkeby-människorna är! Om det är för att de ”nallat” på glassen eller för att de är med i teamet vet jag inte än. Mätta och glada fortsätter vi cykelturen. Linda hänger med bra trots sin tunga och gamla cykel med hjul som vobblar kraftigt. Men vi njuter vidare av landskapet och pratar glatt med andra cyklister som är på samma resa som vi!

Ganska snart befinner vi oss i Ingelsträde och här fortsätter frosseriet med kanelbullar och kaffe. Vi stannar bara till kort och fortsätter vidare. Nu börjar det blåsa en del och vi tar oss uppför en och annan småbacke. Jag får hjälpa Linda litegrann, men med tanke på att hon aldrig tidigare cyklat så långt så är hon riktigt duktig.

imageSista depån. Vi har hunnit till Döshult. Återigen är depån fylld med glada Rynkebyare som skrattar och skojar medan vi cyklister fyller på vattenflaskorna och slukar både en och två korvar med bröd. Resten av cyklingen funderar jag mycket på projektet .

När vi cyklar igenom målgången på Sundstorget har jag bestämt mig. Jag ska söka till projektet 2014. En vecka senare gick jag på informationsmötet för 2014 års upplaga och fick svar på många frågor. Bland annat varför de alltid verkade så glada och fulla av energi. Men det är en helt annan historia.

Start och mål för barncancertrampet, Sundstorget, Helsingborg.

Det viktiga nu är att inte missa årets upplaga av Barncancertrampet den 23 augusti.

Mikael”Axel” Sönne
Team Rynkeby Helsingborg 2014

Lördag 23 augusti

Längd: 40 km alternativt 20 km
Start: Mellan 8-10.00, Sundstorget, Helsingborg
Mål: Stänger kl. 16.00

Depåer: 3 st för långa rundan, 2 st för korta rundan
Första depån: Domsten – frukt och dricka
Andra depån: Ingelsträde – grillad korv och dricka (endast långa rundan)
Tredje depån: Mjöhult – kaffe/ dricka och kanelbulle
Utlottning av fina priser på startnumret.

Pris: 100:-/ person, 250:-/ familj sätts in på vårt konto hos Barncancerfonden (http://www.barncancerfonden.se/1309364070/). Vänligen ange namn vid betalning och ta med kvitto till starten. Du kan också betala på plats vid start.

Det här inlägget postades i 2014. Bokmärk permalänken.

Kommentera

